we can start a new fase...

2010-01-08 / 18:22:37
vet inte riktigt vad ja menar me d, men d blir nog bra. kanske att jag har så bra saker att komma med till andra personer, men kommer aldrig på dem när jag behöver...bara så där i efterhand.

har haft en toppendag på jobbet idag. var på hembesök och d va ovanligt att sitta på den sidan av ett problem som ja haft så många gånger i mitt liv. d jobbigaste var nog att ja verkligen kände att det var som att sitta å prata med mig själv...kännde verkligen igen mig i vad som berättades. av anledning av min tystnadsplikt kan ja inte gå in på detaljer, men ja kan avslöja som så att d handlade om en pojkvän som betett sig väldigt illa, blivit dumpad, hotar och spelar på hennes dåliga samvete, att allt skulle vara hennes fel. känner verkligen igen mig. jag har ju varit med om en del fruktansvärda saker själv.

vi pratade ganska länge och ingårende för att jag skulle få en så bild av vad som hänt och jag blev bara så arg på denna killen. vem är han som tror att han har rätt att tycka, tänka, säga och göra sånna saker mot en människa som egentligen skulle skulle kunna gå genom eld och vatten för hans skull?

det var som sagt ovanligt att sitta på "rätt" sida av problemet den här gången, men jag tänkte bara på vad jag hade velat få för råd när jag var i den situationen. då var det ganska lätt egentligen att stötta och hjälpa.

jag tror att det kan fungera på många olika sorters problem, inte bara korkade pojkar, så helt sonika delar jag med mig av mina "goda" råd!

1. skriv en lista! i detta fall på alla ELAKA saker han gjort, sagt mot dig och andra. viktigt att du skriver allt! spelar ingen roll om det var du eller han som började eller var orsaken till att detta senario uppstod! ska du komma ifrån problemet måste du se själv allt dåligt med det. självklart finns d bra saker i allt dumt, men d hör inte hit. har du svårt att stå fast vid ditt beslut, är det mycket enklare om du hart en lista på saker som talar om för dig varför du gjorde ditt val!

2. sortera bland dina "vänner"! brutalt och hänsynslöst! det är faktiskt ganska ofta som folk du tror att du kan lite på och som du tror vill dig väl, egentligen är dina största motarbetare. i detta fallet fick killen reda på saker hon sagt till vänner...

3. känner du dig otrygg, sätt dig i säkerhet! flytta ihop med en vän, säkerhets lås, har du en nyckel utlånad som du inte får tillbaka, BYT LÅS! kan kosta, men att kunna sova tryggt om natten ger dig energi att ta dig igenom nästa dag!

4. sysselsätt dig! vad som hälst. korsord, läs böcker, baka, måla...gör ett schema över dagen där du har saker du SKA göra, så du inte sätter dig framför tv:n och låter tankarna snurra!  hela dagen ska vara späckad! ju mindre du tänker på problemet desto enklare är det att gå vidare.

5. byt telefonnummer. har du svårt att bryta med folk, eller har folk du inte vill ska ha ditt nummer det, byt! ge sedan inte ut ditt nya nummer, utan vill folk dig något kan de skriva mail, brev, på facebook, vad som, så kan du RINGA upåp dem. när du ringer kan du nämligen ställa in mobilen på att inte visa ditt nummer...skickar du sms visas alltid ditt nummer. tänk på d!

6. ha alltid en "flykt väg". en kompis, en moster, en bror...någon som kan komma snabbt om d skulle vara något. nu menar ja inte om du skulle bli sugen på choklad, utan om d verkligen inte är bra för dig att vara där du är. någon som kan hjälpa dig att inte bryta ditt beslut. det är oftast ditt eget dåliga samvete som får dig till att inte hålla vad du sagt. ha alltid din lista med dig, du vet aldrig vika situationer du kommer att hamna i, och då kan det vara väldigt bra att ta en titt på listan och komma ihåg varför du tog just detta beslutet från början!!!

detta blev ett väldigt långt inlägg, men ja tror ändå, och hoppas att kanske någon som läser detta kan föra det vidare till någon som behöver en strattegi. ja kan inte lova att d löser alla problem, men jag tror ändå att det kan vara en bra grund att utgå ifrån. man måste ju börja någonstans, och allt är bättre än inget, så om man inte har några egna förslag, kan man ju alltid pröva någon annans!
Kommentarer!
Postat av: Amelie

Tummen upp för detta inlägg!! :)

Kommenterat - 2010-01-08 / 22:28:19  | URL - http://ameliegrym.blogg.se/
Postat av: mig

tack ska du ha amelie. :)

Kommenterat - 2010-01-09 / 22:31:43
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: