sinulog 2012

2012-01-16 / 06:47:52

klockan 06.00 (lokal tid) i går morse gick bussen in till cebu (hemma i sverige stod klockan på 23.00). trött, laddad, nyfiken, uppspelt och otålig. redan på väg in var d knö-fullt me folk. har nog aldrig sett så många människor på väg åt samma håll förut. det var verkligen vallfärd.

när vi blev avsläppta, och skulle börja vår lilla vandring mot stadion var d redan så mycket människor att man häpnades. vart kom alla ifrån? tydligen så kom det människor från andra städer och öar också sa Precious så det kanske inte var så konstigt. håll i sakerna var en annan sak hon sa. (vilket vi, trotts försiktigheter, fick förstå varför senare under dagen) väl inne och på plats, började den LÅNGA väntan på att det skulle börja. (kanske en timme eller en halv, jag vet inte exakt) klockan åtta skulle d hela starta ialla fall. full av förväntan och överväldigad av alla intryck värmde jag upp "foto-fingret" och förundrades åtreigen av  alla dessa människor, som vällde in på stadion. det tog verkligen aldrig slut! undertiden vi väntade på att det skulle börja, sjöng en kör lite vacker "pause-musik"



ÄNTLIGEN ! men så klart skulle det ju vara en timmes högmässa innan, på engelska, å prästen pratade både snabbt och närmast mummlade, så efter att ha betat av min konfirmationstid, kom ja underfull med att det borde vara en högmässa eller liknande.

kunde varit mysigt om man suttit i en sval stor strekyrka, men inte på en stadio med solen stekande över kroppen. nåja, allt var med ialla fall...rökelse-pojken, å han som ringde i den lilla klockan, kollekt-pojkar, nattvards-gubbar och en å annan tant också :)

   

sen gick spektapltet av staplen...KARNEVAL I STAN! inne på stadion, ganska så rakt framför oss, fanns en scen som alla "grupper" visade upp sin dans på. de gick å dansade på stadens gator innan de kom in på stadion, så vi fick se "finalen" kan man säga. så mycket färger och så mycket glitter och all dekor de hade med sig!! O.M.G.!!!! helt otroligt. d vecklades upp något kartongliknande som blev de mest färgsprakande kulliser, som sedan veks åt andra hållet och blev något helt annat. helt otroligt...
varvat med dansarna på scenen, bjöds det på makalösa karnevals "båtar" som seglade genom stan och förbi scenen. det var olika företag och skolor som åkte förbi, men också roliga figurer av alla de slag. vi såg tex elmo från sesame street och bumbelbee från transformers


                    

efter några timmar började det kännas i baken att vi satt på betong, så Roger föreslog att vi skulle gå å äta. d gjorde vi, men inte visste ja att han tänkte släpa med mig in i karnevalståget :) lyckligare tjej än jag den dagen vet ja inte om d fanns. där svansade jag mot strömmen mitt i karnevalen, och ingen tyckte d va lustigt :) fick fina bilder och d gjorde inte d minsta att solen gassade å svetten ran (bokstavligen talat) över hela mig. överallt ville folk fotografera MIG??? hur knasigt som helst, å Roger bara skrattade.'

         

när vi kommit fram till restaurangen Roger tyckte vi skulle äta på, var det obeskrivligt skönt att kunna gå på toaletten, tvätta av sig lite och sitta i ac-blåsten under måltiden. när vi sen skulle betala, upptäckte Roger att någon stulit pengar från honom. han hade pengarna i fickan med kardborre-knäppning men någon hade lyckats ändå. tur att vi andra hade lite pengar med oss så vi slapp diska av notan och kunde fortsätta se paraden.

det kändes jätte konstigt att folk sa till mig att jag var vacker, när hela gatan var full med dansande, glittrande människor. tur att solen var så varm att man kunde skylla de röda kinderna på den. när vi kom tillbaka till stadion igen var klockan runt halv tre. "bara" ca fem timmar kvar av dagen.

Kommentarer!
Postat av: moster Lindis

Du ÄR vacker Fridis. ♥ Njut nu! Kram

Kommenterat - 2012-01-17 / 13:02:06
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: